Verdere ontwikkeling van het beeldende aspect van de clair-obscur landschappen op de website Filosofisch Realisme van schrijver en Meester-landschapschilder Jan G. Marque II
De landschappen van Jan G. Marque
De ontwikkeling van de clair-obscur landschappen





Ontwikkeling

De composities van mijn eerdere landschappen zijn harmonisch, symmetrisch en evenwichtig van kleur ontworpen. Dit zorgt voor een evenwichtige voorstelling die de aanschouwer op het eerste gezicht bekend kan voorkomen, een landschap waar hij bij wijze van spreken gisteren nog in gewandeld zou kunnen hebben.

Clair-obscur landschap - Jan G. Marque

Een nieuwe fase

In de fase die hierop volgde ontwikkelde ik langzaam maar zeker mijn clair-obscur landschappen. Deze landschappen kan ik het beste omschrijven als 'Dageraad van het Verrukkelijke Verval'. Veelal kleurrijke ingewikkelde lijnstructuren die een samenspel van vertakkingen vormen, in samenhang met levendige lichtaccenten en schaduwpartijen.

Clair-obscur landschap - Jan G. Marque

Clair-obscur landschap - Jan G. Marque

Clair-obscur landschap - Jan G. Marque I

Het hoogtepunt van mijn clair-obscur landschappen is te vinden in het hierboven afgebeelde beeldende aspect (schilderij) van het filosofisch realistische kunstwerk ...den Eisenheim Schlüsseln des philosophischen Gartens....

Nieuw praktisch onderzoek

In het volgende stadium van mijn landschapschilderkunst, wil ik binnen het beeldende aspect van mijn landschappen de harmonie en symmetrie van de compositie meer en meer loslaten en tegelijkertijd kijken naar de mogelijkheid om de grenzen van het clair-obscur op te zoeken. Op deze manier wordt het 'verval' compleet...

Clair-obscur landschap - Jan G. Marque I

Voorbeeld A

Een goed voorbeeld hiervan is bovenstaande foto, voorbeeld A. In deze digitaal bewerkte foto kan u een uitsnede vinden van het schilderij ...den Eisenheim Schlüsseln des philosophischen Gartens..... Hier heb ik als experiment een eerste stap gezet naar praktisch onderzoek om mijn beoogde doelstelling van het Verrukkelijke Verval te visualiseren.
Hier is duidelijk een scherp contrast te zien tussen voor en achtergrond, waarbij een eventuele vooraf ingekaderde harmonisch geconstrueerde compositie en symmetrie alleen nog ervaren wordt door het kader van de foto zelf.

De voortzetting van dit onderzoek kunt u hier vinden.