Mijn pigmenten en verfrecepten
En de relatie tot de stijl van schilderen
Artikel: De pigmenten en verfrecepten op de website Boslandschappen en vergezichten van Meester landschapschilder Jan G. Marque.
Over de jaren heen heb ik diverse verfrecepten samengesteld, gemaakt en gebruikt. Ik heb zelfs een tijd lang zelf mijn verf gemaakt. Hier ben ik uiteindelijk van afgestapt omdat ik kennis maakte met de verf van Oudt Hollandse te Driebergen. (Scheveningen olieverf.) Vanaf die tijd gebruik ik alleen nog deze verf, aangezien Oudt Hollandse olieverf maakt zoals het hoort, met hoogwaardige pigmenten die alleen gebonden wordt in lijnolie.

Olieverf bestaat uit pigment met het bindmiddel lijnolie. Alles wat een verffabriek of een kunstenaar er nog bij mengt zal niet ten goede komen aan de technische aspecten van de verf. Daarnaast beïnvloed het je stijl, maar hier kom ik nog op terug. Kijkt men vervolgens naar de bekende verffabrieken die nu de kunstenaarsverven op de markt brengen, dan kan men al snel ontdekken dat deze bijna allemaal hun verf manipuleren. Deze toevoegingen kunnen bestaan uit andere pigmenten, oliën, harsen of zelfs vulmiddelen. Niet dat dit erg hoeft te zijn voor je stijl, als je dit als kunstschilder maar vanaf je eerste schilderij weet. Ik zelf ga uit van de volgende theorie:

Er zijn vier dingen die zeker van invloed zijn voor het maken van een schilderij. En als gevolg daarvan ook je stijl

  1. Je ondergrond, zoals bijvoorbeeld linnen.
  2. Je gereedschap, zoals bijvoorbeeld je penselen.
  3. Je verfrecept, zoals bijvoorbeeld gerectificeerd Terpetijn met Standolie.
  4. Je gemoedstoestand.


Om je stijl te kunnen ontdekken moet je eerst uit kunnen gaan van de pure verf. Dus pigment en lijnolie

Je stelt jezelf allereerst een einddoel voor ogen. Wat wil ik maken? Vervolgens ga je daar naartoe werken door eerst een verfrecept te kiezen. Wil je grover schilderwerk maken, dan kun je de vaak stugge verf zo uit de tube gebruiken. Een simpel verfrecept. Voor fijn schilderwerk heb je een medium (verdunning) nodig.

Wat betekent het als de verffabrikanten de verf alvast voor jou hebben gemanipuleerd, los van de vraag of het verftechnisch wel goed voor je verf is? Zodra je grover wil schilderen, eventueel in wat dikkere lagen, zul je ontdekken dat het niet zo lekker gaat met door de verffabriek gemanipuleerde verf. Schilder je daarentegen fijner, dan hoeft dit niet zozeer een probleem te zijn, want je moet toch een medium gebruiken om je verf te verdunnen. Maar jouw keuzemogelijkheid is voor een groot deel weg.

Ik heb alle tubes olieverf van verschillende merken in het begin van mijn schilderschap uitgeprobeerd en heb gemerkt dat het mijn stijl op dat moment bij ieder ander merk verschillend beïnvloedde. Vandaar dat ik, toen ik daar achter kwam, ik mijn gehele voorraad in één keer in de vuilnisbak heb gekieperd.

Alvorens zelf mijn verf te maken, heb ik drie maanden lang intensief gestudeerd voor alles wat met pigmenten te maken had. Ik deed verschillende experimenten met diverse verfrecepten en bracht deze verf aan op zelfgemaakte verschillende preparatielagen op diverse ondergronden. Uiteindelijk ben ik wat verf betreft uitgekomen op 10 hoogwaardige basispigmenten, die verftechnisch op elkaar zijn afgestemd. Hier schilder ik al mijn voorstellingen mee. Ik heb gekozen voor anorganische pigmenten vanwege hun kleurkracht en helderheid. Juist omdat ze mijn zelfgecreëerde licht, het Magische Licht "Magus Lux Lucis," nog meer tot de verbeelding laat spreken.

Na de experimenten en het gebruik van verschillende mediums ben ik uiteindelijk uitgekomen op een simpel medium op basis van Gepolymeriseerde lijnolie, ook wel Standolie genoemd, met niets anders dan Gerectificeerde Terpetijn.

Het zelf maken van de verf was een tijdrovende bezigheid. Vooral als ik voor de achtergronden wat meer verf nodig had, was ik voor mijn gevoel uren bezig om het te maken. Daarom was ik ook zeer content toen ik kennis maakte met de verf van Oudt Hollandse.

 

De 10 basispigmenten die ik nu in tubevorm gebruik zijn:

1. PW6

Titaanwit.

Merknaam Oudth Hollandse Nr A1:

Titaanwit.

2. PBL11

Oxydzwart.

Merknaam Oudth Hollandse Nr A370:

Marszwart.

3. PB35

Ceruleumblauw.

Merknaam Oudth Hollandse Nr F39:

Ceruleumblauw.

4. PB28

Kobaltblauw.

Merknaam Oudth Hollandse Nr E250:

Kobaltblauw.

5. PV14

Kobaltblauw Violet

Merknaam Oudth Hollandse Nr F32:

Kobaltviolet Donker.

6. PY37

Cadmiumgeel.

Merknaam Oudth Hollandse Nr D11:

Cadmiumgeel Licht.

7. Pr108

Cadmiumrood.

Merknaam Oudth Hollandse Nr E23:

Cadmiumrood Donker.

8. PO20

Cadmiumoranje.

Merknaam Oudth Hollandse Nr E17:

Cadmiumoranje.

9. PR101

Engelsrood.

Merknaam Oudth Hollandse Nr A63:

Engelsrood.

10. PG50

Lichtoxyde groen.

Merknaam Oudth Hollandse Nr E268:

Kobaltgroen.



Jan G.Marque ©
Artikel 2014: De pigmenten en verfrecepten op de website Boslandschappen en vergezichten van Meester landschapschilder Jan G. Marque 8